Περί Δημοψηφίσματος

OXI STHN YPOTAGH

Αγαπητότατε Βασίλη μου.

Η αλήθεια, ειδικά στη σύγχρονη εποχή, δεν είναι υπόθεση απλής και λιτής γλώσσας. Δεν γίνεται να Σου απαντήσω με λίγα λόγια.

Η ελληνική εθνική αξιοπρέπεια δεν θα χαθεί ποτέ, ενώ η γερμανική θα είναι αμφισβητούμενη επί μακρόν ακόμη. Αλλά θα έπρεπε να ορίσομε τι είναι αξιοπρέπεια, έτσι δεν είναι; Μια άλλη φορά, φίλε μου.

Ναι, πάσχομε από πολιτική και οικονομική έκπτωση, ναι, αλλά τα περί «ηθικής» είναι δύσκολο και μεγάλο θέμα. Η υλική «ευδαιμονία» και ισχύς δεν είναι το παν.

Ναι, η γνώση της Ιστορίας είναι το παν, αλλά μόνο διαβάζοντας αντικειμενικούς ιστορικούς, όπως τον Γουίλ Ντυράν (κι ας μην πρόλαβε να φτάσει στον αιώνα μας).

Οι Λαοί της Ευρώπης που έγιναν ισχυροί μετά τον ΒΠΠ αναδείχτηκαν αφού «αφαίμαξαν» εκατοντάδες χιλιάδες μεταναστατών. Ο Γερμανός Κρουπ αποφυλακίστηκε για να ξαναρχίσει να φτιάχνει κανόνια στον πόλεμο της Κορέας.

Κάποιος μιλά για κοινωνίες προόδου, ανάπτυξης, ευταξίας, ευνομίας, ισοτιμίας, ισονομίας, εντός των οποίων το άτομο απολαμβάνει την ύψιστη τιμή, ακεραιότητας, σεβασμού και αξιοπρέπειας, εκεί στον Βορρά. Το 1984 πήγα στη Γερμανία για ν’ αγοράσω ένα αυτοκίνητο (ίσως να το θυμάσαι). Σε όλες μου τις μετακινήσεις αντιμετώπισα περιφρόνηση μη μιλώντας γερμανικά, κι όμως στην εμφάνιση ήμουν «άριος» (ελπίζω να μη διαφωνήσεις, κι Εσύ ήσουν ωραίο «μωρό»). Κι όταν στην εταιρεία η συνοδός μου εξήγησε ότι θα πλήρωνα τοις μετρητοίς «έπεσαν στα γόνατα» να με εξυπηρετήσουν. Αξιοπρέπεια!

Μιλούν για Δημοκρατίες στις οποίες τα κόμματα εργάζονται και ενεργούν προς όφελος της κοινωνίας των πολιτών. Λένε ότι στην Ευρώπη υπάρχουν Κόμματα, αλλά σε καμιά περίπτωση Κομματοκρατία. Ναι, αλλά υπάρχει, όπως πάντα, ανάλγητη πλουτοκρατία. Δηλαδή άκρατη ανηθικότητα.

Λένε πως για την εξασφάλιση και προστασία των προσπαθειών και των επιτευγμάτων της Ευρώπης (μετά τον ΒΠΠ) από το ενδεχόμενο νέων πολεμικών συγκρούσεων ωρίμασε η ιδέα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αργότερα της Ευρωζώνης. Ο Roberts λέει άλλα, που ακούγονται λογικότατα κι ίσως να είναι και αληθινά. Κι όμως, οδηγούμαστε, σήμερα, σε πλεονασματικές κι ελλειμματικές χώρες, αφού το σύστημα των τιμών κάνει την εργατοώρα του Γερμανού να εξισώνεται με χίλιες του αγρότη του Νότου και το λάδι μας να εξομοιώνεται με το νερό. Και τα πλεονάσματα χρήματος, βεβαίως, πρέπει να δανειστούν. Τι να την κάμεις τέτοια ανήθικη Ευρωζώνη;

Υπέροχος ο παραλληλισμός του Αμερικανού, φίλε Βασίλη, θυμίζει τον Πλούταρχο και, δυστυχώς, είναι αλήθεια πως, χωρίς Ηθική, η ιστορία επαναλαμβάνεται. Απλές και σωστές οι σκέψεις του γενναίου Αμερικανού «αποστάτη», χωρίς παραπλανητικές κι ασαφείς έννοιες.

Ευρώπη, ένωση κλπ… Πού είναι η αλληλεγγύη, πού είναι τα άτοκα δάνεια;

Δίκη και Νέμεσις. Τόσα χρόνια αγόραζαν κι ακόμη αγοράζουν τα αγροτικά μας προϊόντα τζάμπα, το λάδι σα νερό… Είμαστε ανήθικοι οφειλέτες; Όχι, θεία δίκη!

Τα ξεχνάμε όλα και προχωρούμε; Αλλά πώς; Η εργατοώρα του Γερμανού εξισώνεται με χίλιες δικές μας και κάθε αγρότη του Νότου. Ποιο είναι λοιπόν το μέλλον χωρίς πολιτική ένωση και συνομοσπονδία, ώστε οι πόροι να πηγαίνουν εκεί που υπάρχει ανάγκη, όπως γίνεται σε ένα και το αυτό κράτος; Να, γιατί ο δαίμονάς μου μπήκε στον πειρασμό των ΠΕΠ (ήδη είναι στο στάδιο της βιβλιοδεσίας).

Οι οδοί των χρηματιστηρίων οδηγούν στην άβυσσο. Το θέμα μας λέγεται Ηθική (κεφαλαίο ήτα).

Πώς πρέπει να λειτουργεί ο κόσμος Βασίλη;

Οι Γερμανοί παλιά έλεγαν στον εθνικό τους ύμνο «Deutschland über alles». Το παρέλειψαν (διότι ταυτίστηκε με τον ΒΠΠ και τους ναζί) και σήμερα λένε:

«Ενότητα, δικαιοσύνη και ελευθερία για την γερμανική Πατρίδα! Αυτό να επιδιώξουμε αδερφικά με καρδιά και χέρια! Ενότητα, δικαιοσύνη και ελευθερία είναι η βάση της ευτυχίας! Άνθησε στο φως της ευτυχίας αυτής, άνθησε, γερμανική Πατρίδα…». Και, βεβαίως, συνεχίζουν να λένε και να πράττουν άμετρα και πάντα για τη Γερμανική Πατρίδα (σαν τους ναζιστές).

Αν οι Νότιοι είχαμε μυαλό θα τους λέγαμε τα παρακάτω λόγια, έτσι όπως τα γράφω στο βιβλίο:

«…Στο τέταρτο κεφάλαιο του ίδιου τόμου, για τη Σπάρτη, ο Γουίλ Ντυράν γράφει το παρακάτω εξαίσιο: «Στη Λακωνία, όπως και αλλού, οι αφελείς πλήρωναν φόρο στους έξυπνους. Είναι μία συνήθεια με αξιοσέβαστο παρελθόν και μέλλον, που υπόσχεται πολλά. Στους περισσότερους πολιτισμούς αυτή η κατανομή των αγαθών της ζωής γίνεται με τη συνήθως ειρηνική λειτουργία του συστήματος των τιμών: οι έξυπνοι μας πείθουν να πληρώνομε περισσότερο για τις πολυτέλειες και τις υπηρεσίες που μας προσφέρουν, από όσον ημπορούν να εξασφαλίσουν οι αφελείς για τα ‘ευκόλως’ αντικαθιστάμενα προϊόντα, τα οποία παράγουν…» (θεωρούμενα εύκολα τελείως αδικότροπα).

Έτσι όπως γίνεται σήμερα με τους προοδευμένους τεχνολογικά, π.χ. τους Γερμανούς, που φτιάχνουν ένα αυτοκίνητο σε μισή ώρα και το πωλούν εκατό χιλιάδες ευρώ και εξαγοράζουν μ’ αυτό τη γεωργική παραγωγή ενός κρητικού νομού.

Όμως, ο αληθινά πολιτισμένος, αυτός που έφτασε σε υψηλά επίπεδα ηθικότητας, δεν αποτιμά την δική του εργατοώρα ακριβότερη από του πτωχού. Δεν ομιλεί περί εθνικού ζωτικού χώρου, ούτε επεκτείνει τα εθνικά χωρικά του όρια εξανδραποδίζοντας πολεμικά τους γείτονες, όπως καταγράφει συνεχώς η ιστορία, απλά περιορίζει την ανάπτυξή του, ασκεί τροχοπέδη όπως ο λογικός οδηγός που δεν υπερβαίνει τα θεσμοθετημένα όρια ταχύτητας, και αναγνωρίζει και σέβεται τα θεμελιώδη δικαιώματα των άλλων να ζουν κάτω από τον ήλιο ειρηνικά.

Είναι εργατικός, πειθαρχικός και τελειομανής ο Γερμανός, φτιάχνει χρήσιμες μηχανές και τον επαινούμε. Αλλά και ο πτωχός Κρητικός, και όλος ο αγροτικός Ευρωπαϊκός Νότος, δουλεύει από το πρωί μέχρι το βράδυ στους αγρούς για να προσφέρει αφειδώς όσα χρειάζεται το τραπέζι του. Και όμως, οι «έξυπνοι» Γερμανοί, και όλοι οι άλλοι με την ίδια νοοτροπία, θεωρούν ότι οι μηχανές τους έχουν μεγαλύτερη αξία από τα δικά μας «ευτελή» προϊόντα. Ναι, υπήρξαμε αφελείς, δηλαδή εύπιστοι, και ενδώσαμε ενωρίς στον μετριασμό του πόνου, στη φυγοπονία που προσφέρουν οι μηχανές. Αν μπορούσαμε ν’ αντιληφθούμε την ουσία των λόγων του σοφού Ντυράν, θα έπρεπε όλοι στον Νότο να ενωθούμε και να βροντοφωνάξομε στους αλαζόνες: «Φάτε χρυσό και άργυρο και μηχανές, αλλιώς πληρώστε την αληθινή αξία των προϊόντων μας, ώστε να ζούμε και εμείς με αξιοπρέπεια και χωρίς χρέη». Είναι βέβαια όλοι αρκετά έξυπνοι, ώστε να αναγνωρίζουν ότι τέτοια πράγματα δεν τρώγονται, και γι’ αυτό χρησιμοποιούν την πολυπρόσωπη εξουσία της δύναμής τους, για να μας υποτάσσουν και να εκμεταλλεύονται απάνθρωπα τα πάθη των κορμιών μας. Ναι, το καταλαβαίνομε και εμείς οι αφελείς, αυτό συμβαίνει από αρχαιοτάτων χρόνων, η ισχύς του χρήματος είναι ακατανίκητη.

Τις τελευταίες εκατονταετίες έχουν προσφέρει στον παγκόσμιο πολιτισμό πολλά, τους το αναγνωρίζομε, κι όμως, ωσάν τη Σκυρία αίγα ή ωσάν την αγελάδα, κλωτσούν πάντα τον αμολγέα και χύνουνε χάμω το γάλα».

Έχει, άραγε, άδικο ο Αμερικανός Roberts να υποστηρίζει ότι η ΕΕ και το ΝΑΤΟ είναι μηχανισμοί για να εξαπολυθεί πόλεμος κατά της Ρωσίας;

Μας λείπει η Ελληνική παιδεία. Ναι, φαίνεται πιθανό να φταίνε «άλλοι» για την ελλειμματική παιδεία μας, που ακόμη μας κρατά δέσμιους στη θρησκοληψία και στην τούρκικη νοοτροπία.

Γιατί, Βασίλη, οι «θεσμοί» απέρριψαν την είσπραξη έκτακτης εισφοράς απ’ αυτούς με τα υψηλά εισοδήματα, που πρότεινε δικαιότατα η κυβέρνηση; Δεν πρέπει να πληρώσουν πολύ περισσότερα οι πλούσιοι;

Αγαπητέ και καλέ μου φίλε, θα μπορούσα να γράφω ατέλειωτα, γι’ αυτό προτίμησα τη δημοσίευση του Αμερικανού, που φαίνεται τίμιος (κι ουτοπικός όπως κι εμείς).

Όσο για το τελείωμα των σκέψεών σου, ναι, να μην πεθάνομε, αλλά από τον Λεωνίδα μέχρι τον Ρήγα η θέση ήταν σαφής: «Καλύτερα μιας ώρας…». Εκτός κι αν εμείς σήμερα πάψαμε να είμαστε Έλληνες και είμαστε μόνον χριστιανοί υποκριτές.

Κατά τον μύθο η Ιφιγένεια, φίλε Βασίλη, τελικά δεν πέθανε, διότι η θεά Άρτεμις έβαλε στη θέση της ένα άλλο ζώο (ελάφι, αρκούδα κλπ.). Υπάρχει και η εκδοχή πως η θυσία έμεινε στη μέση όταν ξαφνικά εμφανίσθηκε ένας ταύρος ή δαμάλι ή ελάφι ή γριά. Τότε ο ιερέας, ερμηνεύοντας αυτό τον οιωνό, είπε ότι η θυσία δεν ήταν αναγκαία και ότι οι θεοί δεν συμφωνούσαν. Κι έτσι η Ιφιγένεια σώθηκε (ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ). Ακόμη κι αν τελικά χάσομε (συνήθως κερδίζει ο ισχυρός), πρέπει να δηλώσομε την απαρέσκειά μας, κι όχι όπως συμβουλεύουν οι αχρείοι τον βιαζόμενο(η): «Δεν μπορείς να το αποφύγεις, ε, απόλαυσέ το!».

Ναι, συμφωνώ απόλυτα ότι η τούρκικη νοοτροπία μας πρέπει ν’ αλλάξει. Αλλά, το μέλλον της ανθρωπότητας συνεχίζει να είναι αβέβαιο διότι μας λείπει η Ηθική, που δεν καθορίζεται από πολιτικά συστήματα και τεχνολογικές προόδους, αλλά μόνον από τον σεβασμό που νιώθουμε σε κάθε μορφή ζωής.

Ποτέ δεν υμνήθηκε, μέχρι στιγμής, η φιλοζωία, η φιλανθρωπία και η ειλικρινής αλληλεγγύη μεταξύ των λαών. Οι οικονομικοί όροι κυριαρχούν παντού. Τούτο είναι το μεγάλο έλλειμμα Ηθικής. Τούτο προφανώς στιγματίζει κι ο Αμερικανός Roberts.

Όλοι μας, ακόμη, υπόδουλοι σε πατρίδες και θρησκείες και διάφορα «χρήματα». Υπόδουλοι στο εγώ, ατομικό και εθνικό. Στόχος ειλικρινής θα ήταν η πολιτική ένωση της Ευρώπης. Όλα τα άλλα είναι εκ του πονηρού. Κάθε επιστήμη χωρίς στέρεη αρετή, δηλαδή φιλόζωη και φιλάνθρωπη Ηθική (κεφαλαίο ήτα) θα είναι πανουργία. Οι αγορές, τα χρηματιστήρια, η τεχνολογία, κάθε υποκριτικό υποκατάστατο της θρησκείας (ηθικής με μικρό ήτα), κάθε λατρεία στις ανθρώπινες επιδόσεις χωρίς ειλικρινή ανθρωπιά θα οδηγούν πάντα στην άβυσσο.

Όλα είναι θέματα Υψηλής Ανθρωπιστικής Παιδείας και μόνο. Μιας Νέας Ηθικής, στο όνομα της οποίας θα έπρεπε να επενδυθούν όλα τα όνειρά μας, πράγμα που δεν φαίνεται ν’ απασχολεί, αληθινά, κανένα «προοδευμένο» ισχυρό. Δυστυχώς…

Όμως ξέρω ότι συμπάσχομε κι ανησυχούμε με συγγενικό τρόπο. Γι’ αυτό, φίλε μου, Σε ευχαριστώ. Η τυχόν προτροπή που θα μπορούσα να επιχειρήσω, μια παραίνεση προς την «κατάφαση» ή αντίθετα προς την «απόφαση» δεν σημαίνουν απολύτως τίποτα για την Ηθική.

Ο φιλέλληνας Γκαίτε είπε με το στόμα του Φάουστ: «Gefuhl ist alles».

Υγίαινε και πράττε κατά συνείδηση.

Νίκος Μιχάκης

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s